Dnes je 20. 09. 2024
svátek má Oleg

Deset kilometrů kolem Stvolínek

Archiv

Zase jednou pojedeme vlakem. Na trase Česká Lípa necháme v Zahrádkách vystoupit "pekelňáky" a opustíme vlak až o stanici dále ve Stvolínkách.

Výlet začneme na silnici, která se vine za restaurací U Čápa (dříve U Bohouše) směrem do Valteřic. Nebudeme-li se jí držet tak striktně, můžeme v lese objevit i zajímavá důlní díla. Naším cílem je však už mnou několikrát opěvovaný kaňon a vodopád potoka Kolné.

Nejlépe jej nalezneme, když dojdeme po silnici až na křižovatku, odbočíme doprava a po pár metrech se vydáme podél toku (opět vpravo). Zpočátku nás mohou nadchnout právě rašící jaterníky a devětsily. Potvrdíme si, že jarní aspekt rostlin není jen prázdný botanický pojem. Také jistě prozkoumáme staré sklepy vyhloubené v pískovcových blocích.

Poklidně tekoucí potok začne nabírat na síle a nakonec spadne do hlubin největším vodopádem na území Českolipska. Lepší je prohlédnout si ho zespodu (teda hlavně bezpečnější).

Všude v okolí jsou již v úvodu zmíněné bledule. Novinkou od minulé návštěvy je cedule informující o významu této přírodní památky.

Vrátíme se zpět na silnici nerušeni automobily a dojdeme do obce Kozly, v jejímž středu narazíme na žlutou turistickou značku. Za posledními domy objevíme další krásný, nedoceněný kaňon nazvaný Kozelská rokle. Posledním místem vhodným k zastavení je Koňský rybník, nad kterým se vypíná skála známá jako Smrtka. Pokud už roztál led, můžeme z ní pozorovat několik druhů vodního ptactva.

Závěr cesty je trochu nepříjemný, neboť turistická značka pokračuje po krajnici silnice. Dávejme bacha, abychom nedopadli jako liška na fotografii.